Regnig dag i Noosa

Nu är vi i Noosa och har trampat runt i en nationalpark på morgon, sen kom regnet, så vi spenderar eftermiddagen med internetuppdatering. Efter Byron bay spenderade vi två dagar i Surfers Paradise, där vi bodde hos en kompis till Fias syster. Surfers bjöd på både sol och regn, mini golf, strandhäng och en arrangerad klubbrunda i stan. Nice stad alla dagar i veckan!

Mitt australiensiska nummer är: 0061-410759738... detta kommer kanske några månader sent, men här är det nu!

Byron bay

Nu är vi i Byron Bay. Riktigt nice stad med många backpackers och surfare. Här blir vi kvar i en dryg vecka som planeringen ser ut just nu.

Annars har vi det jättebra och njuter av livet kan man säga! Jag är dock förvånad över hur mycket berg det är här i Australien, det var ingen jag förväntat mig, men nu vet jag. I övrigt ser vi väldigt mycket tack vare vår gunilla. Det är guld värt att kunna stanna vid en fin sjö och sova medans man nästa dag kan stanna till vid en nice öde strand och bara hänga ett tag utan att det kostar ett öre extra, så vi är bara nöjda med valet av bil.

Blue Mountains

Vidare efter Sydney åkte vi upp till the blue mountains. Uppe i bergen var temperaturen aningen lägre än innan och regnet hängde i luften, men vi hade tur och fick se utsikten över the three sisters under solsken, mäktig utsikt!

Middag: (Håll i er) Hemgjorda köttbullar och potatismos, det var helt underbart, mums!

Natten blev dock mindre kul, då vi låg och frös oavbrutet. På morgonen när vi frågade hur varmt det vart, blev svaret 8 grader (och då hade solen gått upp), BURR!

Vi gick en promenad i skogen/bergen och kollade på vattenfall innan vi flydde neråt mot Hunter vally. Vi stannade en natt i vindistriktet och dagen där efter åkte vi runt till några gårdar och smakade på lite olika sorter.

Sydney

Ganska tuffa tjejer närmar sig Storstaden smått nervösa över hur vi ska hitta och kunna köra i Sydney. Det löser sig dock på bästa sätt när vi hittar en campingplats dryg två mil utanför stan med bra busskommunikation. Väderleken visar MOLN och REGN de närmsta dagarna (man kan ju inte alltid ha sol) så vi gör det bästa av situationen och får en fin dag i staden ändå. Vi kikade bland annat in operahuset, stadskärnan och tog en tur med en färja. Eftermiddagen avslutades i Darling harbour med middag och drinkar (vårt resonemang till den lyxen var att man aldrig vet om man kommer vara i Sydney igen!)

De andra dagarna i Sydney bjöd däremot på sol, så en av dagarna tog vi en tur till Bondi beach och senare vidare med färja till Manly. Vet inte riktigt vad jag ska berätta mer, men Sydeny får absolut tummen upp!

Shepparton, Great alpine road och kust mot Sydney

Vi lämnar shepparton efter en date hos mekanikern och beger oss i ösregnet upp mot bergen. Planen är att köra great alpine road och vidare upp mot Sydney längst kusten. Great alpine road går tydligen förbi en av Australiens högsta punkter och det märktes i alla uppförsbackar med Gunilla (bilen), hon är nämligen inte så snabb uppför. Resten av resan upp mot Sydney bestog mest av väldigt mycket regn och bilfärd, så det blev lite mindre sightseeing än önskat men det tar vi senare!